Tuesday, April 5, 2011

Happy Birthday to my Ayah..

7 April 1957.. adalah hari lahir Ayah.. mase kecik2 dulu ayah yang memang garang sangat.. memang lau x iye2, aku x becakap dgn dia..sebab TAKUT kena marah.. huhuhu..
kitorang adik beradik ni puas merasa penangan dan juga 'cop mohor' tali pinggang ayah.. l
au zaman sekarang ni, mau lah orang telepon Tele-Dera agaknya..
tapi tulah cara dia ajar anak2 dia..
pada zahirnye mungkin nampak garang dan tegas..
tapi ayah cukup sayang adik beradik dia.. walaupun usia semakin banyak, dia tetap x lupekan adik2 dia..
dari kecik umor 5 tahun, ayah dah tinggal dengan arwah Tok Pai (atok sedare aku).. sampai lah kawin.. tapi setiap minggu naik basikal balik umah atok aku.. jenguk adik beradik dia.. bukan dekat.. dari bandar muar tu sampai ayer hitam batu 12.. lau suruh aku, sanggup ke aku ni?
sepanjang hidup aku baru 3kali aku nampak ayah menangis.. depan mata aku sendiri..
1. mase akak aku nikah..(sesi keluarga Sakinah-serah anak)
2. mase aku lak yang nikah (sesi yang sama) ayah nangis, aku lagi lah.. siap akak aku sound, jgn nanges lah, makin buruk muka ko.. er.. statement yg tragis!
3. mase arwah anak aku meninggal.. aku sampai tengok memang air mata ayah dah meleleh2.. aku lak toksah cerita.. lagi teruk.. sebab semua orang terkejut dengan pemergian Muna.. cucu kedua dalam famili aku..
ape2 pun, Selamat hari Lahir untuk Ayah.. semoga dilanjutkan usia, dipermudahkan rezekinya dan dikurniakan kesihatan yang berpanjangan.. amin!

No comments:

Post a Comment