Thursday, April 28, 2011

jom masak..

hari ni aku terasa nak masak.. sebab cam dah lame x tak masak ( padahal baru semalam x masak) hahaha..
selalunye lau ikut tekak aku ni, daging atau ikan yang biase2 je la jadi menu harian..sebab aku ni agak cerewet .. bukan pe, x reti makan ikan memahal ni.. udang dan ketam memang lah x masuk tekak nak layan..
semalam, g Kipmart dengan BFF.. dia beli ketam.. aku pun nak beli la.. sejak kawin ni baru sekali masak lauk ketam.. tu pun wat tomyam je.. (zalim kan?) aku tak reti nak menggayakan nak menyiangnye.. beli 3ekor je.. sebab en.somi je yg makan sorang.. tanya kat BFF, dia cakap masak lemak cili padi la sedap.. dia ajar la sesikit

ni hasil cili padi yang aku tanam sendiri.. siram guna air basuhan beras je.. gemuk and subur.. boleh sangat nak wat masak 3,4 hari..

tadaaa.... dah siap!

nak resepi?

bawang merah, bawang putih, halia, cili padi (lau rajin, tumbuk.. x rajin, blend aje) serai (ketuk je) - tumis bahan2 ni sampai bebawang layu...

pastu masukkan ketam yang dah disiang.. (ketuk kat sepit, nanti senang sikit nak makan)

pastu masukkan santan (1kotak 200ml)

pastu masukkan garam, gula ckit and air asam.. ( aku xde asam keping) .. kacau2 ckit.. (lau guna santan kotak, x payah risau santan tu x pecah..)

dah masak? sedia untuk dihidang... sekian, terima kasih!

No comments:

Post a Comment