Wednesday, February 9, 2011

mama xkan lupakan muna..

hari ni aku masih mc lagi..bangun tido, sakit kepala..
teringat kat arwah muna, anak sulungku.. rindu nye kat dia.. sangat.. aku susah nak dapat mimpikan dia lau dapat pun, mungkin bukan yg aku leh ingat... kan ade mimpi yg terbawa2 sampai ke jaga.. hurm..
aku ngandungkan arwah pas sebulan lebih aku kawin.. alhamdulillah, Allah bagi rezeki utk aku n en.somi.. tu cam x caye je.. sebab aku saje2 test.. ade tande yg aku kerap g shishi and sakit pinggang.. and en.somi lak yg pembawakan lebih2.. hehe.. loya2 and asyik x sihat..

my 1st UPT @ 5.45pm

orang cakap, lau nak test UPT, uji lah pada waktu pagi pas bangun tido..lebih accurate.. and aku pun test lagi next day morning.. teruja and masih x pecaye.. last2 g check doc, dapat confirmation dari doc, baru 5weeks and still xleh scan lagi.. cos so small..

13weeks..

alhamdulillah, sepanjang aku mengandungkan dia, xde alahan yang teruk.. yg jadik tukang ngidam pun en.somi je la.. aku jadik tukang cari.. yang dia ngidam asam pedas mayong mak aku, buah nipah (naseb la pakcik aku leh tolong).. lagi satu aku x ingat lak.. lau ngidam yang susah2 lagi haru la si tukang cari ni..

bengkak kan? mase nak masuk 8 bulan.. ade orang ckp awal lagi tapi memang aku dah x larat nak jalan dengan kaki tu.. tambah2 lau terkena simpul biawak time en.somi keje malam.. huwaaa.. sabar sangat.. saiz 4 jadik saiz 7.. aku beli bata comfit.. affordable and worthy..

ni mase masuk 36 minggu.. yg belakang tu cousin and adek aku.. ade wat kenduri cukur jambul and akikah untuk faril my nephew.. bengkak cam ape?hehe.. mase ni aku gigih lagi nak nyibuk tolong walaupun macik2 aku x bagi.. excited..
lau nak ikutkan due aku, 10 Mac 2010 tapi aku bsalin 26Feb 2010 bersama Maulud nabi.. mungkin aku da berhajat sangat nak bsalin time tu.. and dapat gak bersalin normal dengan kuasa Allah.. and ade petua2 dari kawan, sedara2 and melalui pembacaan aku sendiri, aku cube amalkan.. contohnye urutan perineal (leh search kat google) and minum air kelapa..

25 Feb 2010@ 4.30am, aku sorang2 kt umah.. pecah air ketuban+darah ckit, kangkabut gak sebab x tau tu air ketuban or shishi.. tipon mak, mak ckp memang air tu.. lagipun air tu kite xleh tahan2.. memang terkuar sendiri.. barang2 aku and bb dah lame standby dlm bonet since 28weeks.. so, xpyh kemas and aku terus tipon en.somi, gtau yang aku dah kuar tanda..tapi xde contraction.. dia pun cabut balik,kitorg terus g HSI.. ade yg ckp HSI tu x ok.. but my 1st time, aku memang xleh fikir ape.. HSI je GH yang paling dekat.. (sebenarnya dah itu ketetapan dari Allah) walaupun aku rancang nak bsalin kat HSA atau HPSF..

26feb2010 aku kena induce 'drip'.. start kul 10am tu dah bukak 3cm until 5pm baru bukak penuh.. thanks to en.somi kerana berada di sisi sepanjang aku kat LR.. thanks juga kepada yang mendoakan aku supaya dipermudahkan utk bsalin..sakitnye induce tu aku x ingat cos mamai ckit.. tau2 rase cam nak ter'ber'.. 3x push.. the best moment i ever had.. pastu kuar la si comel.. suara dia memang kuat.. :)

2.36kg.. ni pas kuar dari LR.. sepet!

esok tengahari aku dah boleh balik muar.. dengan en.somi and mak aku.. mulalah kehidupan berpantang aku.. and akak aku juga cos die delivered awal 3 minggu dari aku..

mase hari ke-6, muna demam panas 39.3c.. bwk g kinik biase, die terus refer gi HPSF.. aku and muna admitted kat NICU..

masuk hari ke6 kat NICU, demam pun dah surut.. tinggal nak abeskan antibiotik lagi 2hari.. dari siang sampai mlm muna asyik berak.. dari kuning2 sampai putih susu.. risau tol aku.. aku lak sembelit da 2hari.. sepanjang hari muna tido kejap2 je.. banyak celik.. sampai ke malam tu, dia memang xnak tido.. asyik tengok aku..senyum2..

fyi, muna ni dah pandai fokus and pandang sejak hari ke3 lagi.. xtau la.. Allah tunjukkan kelebihan dia awal..mungkin supaya ade kenangan dia untuk aku..

ni 3jam sebelum dia pergi.. mate muna still tengok aku walaupun dalam samar dek lampu biru baby lain.. kul 2pg. aku tengok muna dah sejuk.. (cerita panjangnya dalam album FB aku)

Allah dah tentukan ape je yang terbaik untuk hambaNya.. aku and suami kena redha.. inilah ujian Allah yang paling besar untuk aku and en.somi..

semoga aku dan bb kali ni sihat dan dijauhkan dari segala penyakit..

ayah and mama tetap sayangkan muna.. Insya Allah kita jumpa kat Sana..amin!

6 comments:

  1. tabahkan hati, Allah lebih menyayanginya

    ReplyDelete
  2. terima kasih.. insya allah.. Allah memang amat2 menyayanginya...

    ReplyDelete
  3. patutlah tanya nama penuh kak munna...maaf ye klu nama timangan kak munna buat ayu teringatkan arwah anak ayu

    ReplyDelete
  4. xpe.. saje tanye.. mane lah tau tersame.. :)
    name penuh arwah: Muna Nur Nayli.. bile nampak orang lain name muna, ayu nak tanye name penuh..

    ReplyDelete